maandag 6 juni 2016

Waarom acquisitie voor coaches en therapeuten zo moeilijk is

Er valt een hoop geld te verdienen aan het gebrek aan cliënten dat veel coaches en therapeuten hebben. Hoe zulks? Nou, omdat ze cliënten willen! Ze hebben zich niet voor niets ingelezen, laten nascholen, hele sessies ondergaan en houden zich niet voor niets bezig met alles dat gaande is op het vakgebied.

De cliënten vliegen vanzelf je praktijk in 

Zo denken zij beter en knapper en nog beter te worden en zo denken zij ook dat de cliënten vanzelf wel hun praktijkruimtes in komen vliegen. Helaas,
niets is minder waar. Die potentiële cliënt weet vaak niet eens dat je bestaat. Niet alleen vanwege het feit dat er 40.000 soortgenoten van je zijn die allemaal zo ongeveer hetzelfde verkondigen.

Aftrekbare ontwikkelingskosten 

Dus tips & trucs om aan cliënten te komen zijn aan deze mensen wel te slijten. En ze hebben er veel voor over, onder het mom van aftrekbaarheid van ontwikkelingskosten. Maar als je niets verdient, valt er ook niet veel af te trekken, dus het blijft een hoge kostenpost.

Maar hoe komt het toch dat de meeste coaches en therapeuten moeite hebben met de boer opgaan?

Het heeft met het volgende te maken. 

Verkoopt de bakker zijn ziel als hij een reclamebord op de stoep zet? Gaat het ten koste van de persoonlijkheid van meneer Blokkker als hij peperdure commercials voor tv laat maken en uitzenden? Is het diepere zelf van Mark Zuckerberg in gevaar als hij weer iets slims bedenkt om ons nog meer Facebook-addict te maken?

'Mijn werk ben ik zelf'

Nee, zegt de coach, en de therapeut schudt haar hoofd. Nix aan de handa. Die mensen hebben goede spullen en die mogen ze verkopen. Voor henzelf geldt dat evenwel niet. Ze zijn bang dat ze hun persoonlijkheid aanbieden, vergooien, als ze reclame voor zichzelf maken. Ze zien zichzelf niet als product (en dat zijn ze als mens natuurlijk ook niet), maar als dienst. Hun werk zijn ze zelf.

Zet dat ego opzij 

Daar zit wel wat in, maar dan blijft het wel een kwestie van het ego. Zet dat gewoon opzij en wees van mening dat je goed voor de ander bent. Dat jij precies kunt bieden wat de ander nodig heeft, dat je goed bent in je vak, dat je er niet mee zit dat je jezelf verkoopt. Wat kan jou het schelen. Als je de ander maar professioneel ten dienste staat.

Zo moeilijk is het allemaal niet. 

Herkenbaar? Ben je ook coach en/of therapeut en zou je ook wel meer cliënten willen? Ook online kun je dat leren, via Mindful Analysis. Niet eens zo duur en je kunt meteen beginnen!



1 opmerking:

  1. Heel herkenbaar wat je schrijft. Dank voor de reminder. Ja, dat ego opzij zetten en weten dat je goed bent voor een ander, dat je de ander verder kan helpen,.. En dat er niets mis mee is om voor je professionele dienst daar gewoon betaald voor te worden.

    BeantwoordenVerwijderen