zaterdag 20 februari 2016

Waar zijn mijn dromen gebleven, en die tomeloze ambitie van toen ik twintig was?

Alles onder controle. Je dagen lopen gesmeerd, de boel is goed georganiseerd. Tevreden leun je achterover, tijdens dat ene minuutje dat je daarvoor gereserveerd hebt. Want je leven is een aaneengesloten periode, een tijdspanne die nuttig dient te worden ingericht. En ze zeggen dat je er iets van moet maken, dus dan doe je dat ook.

Twee keer seks per maand

Alles wat alle anderen doen, doe jij ook. Gezond eten, yoga, je kinderen volgens het boekje opvoeden, minstens twee keer seks per maand en op je
werk doe je wat er van je verwacht wordt. Je hoeft ook niet meer te doen want je hoeft echt niet zo'n powerwijf te worden. Er moet ook ruimte (in die tijd) zijn om te ontspannen, voor sociale contacten en quality time voor het gezin.

Niks aan de hand dus, zo kom je het leven wel door

En toch...

Natuurlijk, af en toe wringt er iets. Af en toe gaat er iets mis. Afgezien van ongelukjes, verdriet, conflicten en ingecalculeerde mislukkingen kun je je soms opeens zo ontzettend verloren voelen. Zo wezenloos, zo doelloos eigenlijk ook. Waar ben je eigenlijk mee bezig, waar doe je het allemaal voor? Wie ben je eigenlijk en was dit wel de bedoeling?

Waar is die tomeloze ambitie gebleven? 

Dan werp je je maar weer op de dagelijkse dingen, die moeten gebeuren. Er moet trouwens ook steeds meer, bedenk je nog, en je stort je terug in de orde van de dag. Totdat je weer zo'n moment hebt. Waarom eigenlijk, dit alles? Wat wilde ik ook alweer worden toen ik klein was? Waar zijn mijn dromen gebleven, en die tomeloze ambitie van toen ik twintig was? Moet je me nu zien...

Breek door de buitenlaag

Het kan beangstigend zijn om je eraan over te leveren, maar het kan zeker geen kwaad. Als je nog even doorgaat met je te verwonderen en te verbazen, dan breek je door de buitenlaag van ratio en  voorschrift, van verwachtingen en schijn heen en kom je ergens anders.

Bij je intuïtie, bij je verlangens, bij het niet-weten, bij de waarheid.


Een week lang elke dag een coach voor jezelf?  

Stuur dan een berichtje. Je kunt direct beginnen met Mindful Analysis - online coaching en therapie door dagelijks schrijven. Na een week ben je alweer stukken verder, beloofd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten