vrijdag 30 oktober 2015

Het verloren spook op zoek naar zin en betekenis

Ik zit hier wel eens wat te schrijven aan een cursus en dan verdiep ik me in de vraag van de hedendaagse spiritualiteit. En dan kom ik er eigenlijk meteen niet meer uit. Het aantal boeken, sites, mailtjes, en anderssoortige internetboodschappen bevolken mijn brein. Een gekwetter van jewelste en ik zou wel willen uitroepen:

Stilte!
Wie is hier nu eigenlijk de baas?

Op die vraag zou ik geen antwoord krijgen omdat iedereen zelf de baas is als het om spiritualiteit gaat. Je kunt je niet eens meer afvragen wat dat woord betekent omdat ook daar iedereen zijn eigen betekenis aan geeft. Die ook nog eens veranderlijk als het weer is.

We weten het niet meer, en dat is een groot probleem. Daar word ik verdrietig van. Van het zien hoe mensen zoeken, tobben, in de lucht grijpen, uit de lucht grijpen. Hoe de zogenaamde goeroes zich ook aan je opdringen, hoe hun hoogste ambitie toch nog steeds om zelf Onze Lieve Heer te worden.

In deze tijd waarin we ook het feest en de vrijheid vieren waarin iedereen aan het woord mag komen, waart een spook rond. Een verloren spook, op zoek naar zin en betekenis, op zoek naar houvast. Het is een spook dat soms op gewelddadige wijze het woord misbruikt en om zich heenslaat. Hij is doorgedrongen tot de geesten van de mensen die amechtig zuchten, die soms wanhopig zijn in het zoeken naar een vervulling van hun leegte. Hun richtingloosheid die zich uit in geschreeuw en agressie en alles alleen nog maar erger maakt.
Die Lieve Heer had trouwens wel een remedie hiertegen. Naastenliefde.

Heb je ook vragen over zin en zingeving? Schrijf of praat erover met Mirjam.nu

Geen opmerkingen:

Een reactie posten